tekst oog voor de patientDe lean werkwijze heeft mij geleerd veel meer vanuit de patiënt te denken. Ik merk dat ik dit onderwerp tegenwoordig veel vaker in de bijeenkomsten en in de verschillende gremia op de agenda zet. Ik betrek hier bijvoorbeeld de cliëntenraad erbij en niet alleen in het divisiebestuursoverleg. Die raad schuift nu ook elke maand aan bij verschillende managementteam-vergaderingen van afdelingen. Ook de ervaringen van artsen horen thuis in de bestuurskamer. Daar vertel ik immers wel mijn verhaal, maar dat is nog steeds gekleurd. Het echte verhaal hoor je van de arts die met zijn leidinggevende in overleg is, en die vertelt hoe moeilijk het vandaag weer was op de poli, met dat nieuwe softwaresysteem, waardoor hij twintig minuten nodig had om iets in te voeren, wat betekende dat hij met zijn hoofd bij de computer zat en maar half in gesprek was met de patiënt. Die details, dat is waarover het moet gaan en wat iedereen moet weten.

Verder lezen? Bestel het boek